donderdag 13 maart 2014

Onderweg naar Johannesburg

Na 2 dagen in Dubai, zijn we nu onderweg naar Johannesburg. De vlucht duurt ongeveer 8 uur, dus tijd genoeg om een stukje te schrijven.
Het vertrek van Düsseldorf verliep zeer voorspoedig, nergens rijen bij het inchecken, douane of security, heel anders dan we op Schiphol gewend zijn.

Dinsdag 11 maart.
De vlucht zelf verliep prima, maar we landden al om 03.30 uur in Dubai, plaatselijke tijd 06.30 uur. Kort nachtje dus en nauwelijks of niet geslapen. Toch maar vol goed moed richting ons hotel, met een speciale taxi voor vrouwen, waar Sjef toch mee mocht omdat hij met mij reisde. De rit verliep vlot, maar we konden helaas nog niet in onze kamer. Wel om kunnen kleden en de bagage stallen, en op zoek naar een ontbijt en de metro. Het was toch verder lopen dan de beloofde 5 minuten en de temperatuur begon al aardig op te lopen. Tegenover het metrostation een cafeetje gevonden waar ze een ontbijt serveerden, dat goed smaakte. Daarna de metro in. Het metronet in Dubai bestaat pas sinds 2009 en heeft slechts 2 lijnen, met onbemande treinen die om de 5 min. vertrekken. Het ziet er allemaal prachtig uit, mooie stations etc. De trein zat bomvol, dus proppen, maar we konden mee. De rit naar Dubai Marina duurde ongeveer een half uur, maar een vrije zitplaats kwam er niet, trouwens geen enkele keer dat we met de metro reisden!
Via lange voetgangersbruggen ga je de stations uit, lekker gekoeld en met lange rolbanden. Eenmaal buiten valt de warmte als een deken over je heen, maar al snel was het genieten van alle mooie gebouwen die er staan in Dubai Marina. Dit is een gebied rondom een aangelgde jachthaven met vele wolkenkrabbers, maar ook veel restaurantjes en terrassen aan de jachthavens. Na een verfrissend glas vruchten sap ben ik ingestapt in een Yellow Boat, voor een rondvaart rondom het Palmeiland, langs het 7 sterren hotel Burj al Arab en weer terug. Sjef voelde zich niet lekker, dus die durfde het boottochtje niet aan. Ik ben blij dat ik toch mee ben gegaan, het was heerlijk op zee en veel mooi foto's kunnen maken en ook nog tekst en uitleg van de gids gekregen. Na de boottocht zijn we op hun advies in het Marriot-hotel gaan lunchen op de 52steverdieping met een mooi uitzicht op het Palmeiland en een deel van de kust. Het was een goed advies, een heerlijke 2-gangen lunch incl. softdrinks met prachtig uitzicht voor €18,- p.p. Dus best betaalbaar.
Na de lunch terug richting hotel, waar we een upgrade kregen naar een apartement met een slaapkamer i.p.v. een studio. Een super grote woonkamer met keuken en zeer royale slaapkamer met badkamer. Sjef ging meteen op bed liggen en na een verfrissende douche ben ik ook maar wat gaan slapen, want we waren bekaf.
's Avonds zijn we met de metro naar de Dubai Mall gegaan en hebben genoten van een paar shows van de beroemde fonteinen onder de Burj Khalifa, de hoogste toren ter wereld. Ergens wat gegeten en weer terug naar het hotel. Ik schrijf het hier allemaal wel even snel, maar incl. alle afstanden die we moesten lopen en de tijd met de metro, waren we toch wel een uur onderweg.

Woensdag 12 maart.
Na een goede nacht en ontbijt in het hotel zijn we met een taxi naar het oude gedeelte van Dubai gegaan. Daar in verschillende souks rondgelopen, stoffen, kruiden en goud. Van alles heel veel en veel opdringerige mannetjes die van alles willen verkopen. Met de houten bootjes, "abra's" die voor de oversteek van de Dubai Creek dienen, naar de overkant gevaren en daar nog wat rondgelopen. Daarna met de metro richting Palmeiland, waar we met een monorail over de "stam" van de palm naar het uiteinde bij het grote Atlantis hotel konden rijden. Een leuk tochtje met uitzicht over de "palmbladeren", die vol met luxe villa's staan. Bij Atlantis uitgestapt en het hotel van dichtbij en van binnen gaan bekijken. Een hoog Efteling-gehalte, het thema zee tot in alle details uitgevoerd. Bij een restaurant met uitzicht op een 2 verdiepingen hoog aquarium een broodje gegeten. Via een complete winkelgallerij weer terug naar het monorail station gelopen en op weg terug naar het hotel. Intussen was het alweer een uur of 4 en zijn we even gaan zwemmen in het zwembad op het dak en lekker in de zon gaan liggen, die nu niet meer zo heet was. Nog bij daglicht zijn we teruggegaan naar de Dubai Creek en hebben daar het laden en lossen van de oude houten vrachtschepen, "dhows", bekeken en zijn gaan eten in een restaurantje met een terras boven het water. Het was er heerlijk zitten, prima temperatuur, uitzicht op de bedrijvigheid op het water en alle lichtjes aan de overzijde en ook belangrijk, lekker gegeten! Erik belde nog met het bericht dat zijn auto nog gerepareerd was en pas vrijdag naar Johannesburg kan komen. Jammer, maar het is te hopen dat de auto gemaakt kan worden voor vrijdag.
Terug in het hotel alles weer ingepakt en klaargezet voor het vertrek de volgende ochtend vroeg.

Donderdag 13 maart.
Vroeg opgestaan en met de taxi naar het vliegveld van Dubai gegaan. Ook daar verliep de hele procedure erg vlot. Om 10.15 uur vertrok het vliegtuig richting Johannesburg.

Intussen gearriveerd in ons hotel in Johannesburg. De vlucht is goed verlopen. Nu even plat en straks ons eerste Zuid-Afrikaanse diner gaan nuttigen.

1. leuk bericht hoor,fijne vakantie verder.tot de volgende mail.